Czym jest BLIK?
BLIK jest usługą, która została utworzona z inicjatywy kilku banków przez Polski Standard Płatności. W praktyce, to system płatności mobilnych, który w aplikacji banku generuje 6-cyfrowy kod, pozwalający płacić w internecie za zakupy, robić transakcje w sklepach stacjonarnych, czy wypłacać gotówkę z bankomatu. Wszystko tak, jakbyśmy robili to kartą, choć nie potrzebujemy mieć przy sobie nawet portfela, wystarczy telefon komórkowy. Dość innowacyjnym rozwiązaniem są również przelewy na telefon. Mamy możliwość przesłania komuś pieniędzy, nie znając jego rachunku bankowego, a wyłącznie numer telefonu. Przelew przesłany za pomocą BLIKa dociera natychmiastowo, niezależnie od tego, w jakim banku dana osoba ma konto. Oczywiście oba banki muszą obsługiwać technologię BLIK, choć obecnie o to nietrudno, ponieważ praktycznie każda instytucja finansowa wspiera tę usługę.
Czy BLIK jest bezpieczny?
BLIK jest jedną z najbardziej bezpiecznych metod płatności. Każdą transakcję potwierdzamy 6-cyfrowym kodem, pojawiającym się w aplikacji. Żeby się do niego w ogóle dostać, musimy najpierw odblokować telefon, a następnie samą aplikację. Już samo odblokowanie telefonu przez może stanowić niedala wyzwanie. W dzisiejszych czasch rzadko kiedy w ogóle zrobimy to za pomocą zwykłego kodu, najczęściej jest to odcisk palca czy nasza twarz.
Dzięki BLIKowi, nie ujawniamy nikomu naszego rachunku płatniczego, ani nie narażamy się na zeskanowanie chipu karty, co bywa popularną metodą oszustw, stosowaną w bankomatach. Dodatkowo, już po wstukaniu kodu BLIK, każdą transakcję musimy potwierdzić. Zawsze wyświetlana jest kwota, która zostanie od nas pobrana, co jest dodatkowym zabezpieczeniem.
Choć oczywiście jak w każdej metodzie, która obsługuje finanse, zdarzają się oszustwa. Dość popularne swego czasu było włamywanie się przez złodziei na serwisy społecznościowowe i wyłudzanie pieniędzy przez podszywanie się pod konkretną osobę, często z bliskiej rodziny bądź znajomego. Oszuści prosili wtedy o pilny przelew BLIK, podając różne wymówki, jak na przykład opłata za leki, lekarza czy inna niecierpiąca zwłoki sytuacja. Sam w sobie system jest jednak całkowicie bezpieczny. Musimy jednak uważać na to, by nikomu obcemu nie podawać naszego kodu, ani nie dawać dostepu do telefonu.
Jak korzystać z BLIKa?
Aby w ogóle móc korzystać z systemu płatności BLIK, musisz upewnić się, że Twój bank posiada tę usługę. Jeśli tak jest, wystarczy, że zainstalujesz na swoim telefonie aplikację, a następnie, gdy dojdzie do płatności, wejdziesz w odpowiednią zakładkę i wygenerujesz kod BLIK. Będzie ci on potrzebny, aby wpisać go do terminala płatniczego, gdy będziesz dokonywał zakupów stacjonarnie, bądź do wprowadzenia w odpowiednie pole przy płatnościach w sklepie internetowym. Przy wybieraniu pieniędzy z bankomatu, także zostaniesz o niego poproszony. Natępnie taką operację zatwierdzasz w aplikacji. Nie będziesz musiał nigdzie szukać, od razu przyjdzie Ci powiadomienie wraz ze wskazaną kwotą. Wygenerowany kod ma ważność 2 minut. Jest to odpowiedni czas, by przepisać go we wskazane miejsce, ale na tyle krótki, by było to, jak najbardziej bezpieczne. Pamiętaj, że do wygenerownia kodu, bez którego nie dokonasz płatności, potrzebujesz połączenia z internetem.
Na czym polega płatność BLIKiem?
Płatność BLIKiem polega na wygenerowaniu 6-cyfrowego kodu w aplikacji mobilnej Twojego banku. Za pomocą rzeczonego kodu jesteśmy w stanie zapłacić w sklepie internetowym bądź stacjonarnym, a także wybrać pieniądze z bankomatu. Jak to dokładnie działa? Kod, który pozyskujemy z aplikacji jest ważny tylko przez 2 minuty i możemy wykorzystać go tylko raz. Ten ciąg cyfr identyfikuje nasze urządzenie, a po wpisaniu go, zostaje również powiązany z daną transakcją.
Jak płacić BLIKiem?
Wspomnieliśmy już wcześniej, że aby móc w ogóle korzystać z usługi BLIKa, potrzebujesz przede wszystkim posiadać konto w banku, które obsługuje ten system. Niezbędna będzie także aplikacja mobilna i dostęp do internetu. Upewnij się również, że posiadasz wystarczające limity, które możesz zmienić na stronie banku. Gdy to wszystko już masz, reszta jest bardzo prosta i intuicyjna. Gdy będziesz w sklepie i przyjdzie do finalizacji transakcji, poinformuj sprzedawcę o tym, że chcesz zapłacić BLIKiem. On będzie musiał wybrać specjalną opcję na terminalu, a następnie zostaniesz poproszony o wpisanie kodu. Wejdź w aplikację i przejdź do BLIKa. Zostanie Ci wyświetlony 6-cyfrowy kod. Wpisz go w miejscu, gdzie zwykle wstukujesz PIN do karty. Aby zakończyć proces, należy wcisnąć zielony guzik na urządzeniu, na którym został wpisany kod. Znów – identycznie, jak w momencie, gdy płacisz kartą i musisz potwierdzić operację PINem. Następnie na Twój telefon przyjdzie powiadomienie o autoryzacji płatności. Odblokuj komórkę, wejdź do aplikacji bankowej, a następnie sprawdź, czy wszystko się zgadza. Zostanie Ci wyświetlone powiadomienie wraz z kwotą i nazwą sklepu, w ktorym dokonujesz transakcji. Gdy upewnisz się, że dane są prawidłowe, zatwierdź operację. I tyle, płatność została dokonana.
Jeśli zaś chodzi o sklepy internetowe, BLIKiem można już zapłacić w najważniejszych systemach, takich jak na przykład Przelewy24, PayU, DotPay czy tPay. Przy płatnościach w internecie nie musimy już wpisywać numeru karty, jej ważności ani kodu CVV, nie musimy także logować się do bankowości internetowej. Wystarczy, że podamy kod BLIK, który uzyskaliśmy z aplikacji. Jest to dotąd najszybsza metoda płatności w internecie.
Z danych zebranych przez Narodowy Bank Polski wynika, że w 2020 roku wykonanych zostało 424 miliony transakcji przez 16,8 miliona użytkowników. Wartość przeprowadzonych płatności wynosiła ogółem 57 miliardy złotych. Prawie połowa Polaków korzysta więc z tego systemu.
Czeki BLIK
BLIK pozwala nie tylko płacić za zakupy, wpłacać i wypłacać pieniądze z bankomatu, czy robić przelewy na telefon. Dość ciekawą opcją, o której nie każdy wie, to możliwość utworzenia czeku BLIK. Wystarczy wejść w aplikację mobilną banku, przejść do zakładki poświęcej BLIKowi, a następnie kliknąć „czek BLIK”. Definujemy hasło, wysokość kwoty, termin ważności oraz tytuł. Następnie podajemy wybranej przez nas osobie numer utworzonego czeku oraz nadane hasło do niego. Środki są wtedy blokowane na naszym koncie, ale gdy minie wyznaczony przez nas termin na wykorzystanie udostępnionej kwoty, pieniądze wracają na nasze konto. Z tej opcji można korzystać offline, dostęp do internetu nie jest potrzebny. Wystarczy tylko numer i hasło do czeku. Osoba posiadająca te dwie rzeczy, może wybrać gotówkę w bankomacie, bądź dokonać płatności. Jest to bardzo przydatne, na przykład, gdy dziecko wyjeżdża na kolonię bądź wycieczkę, albo w przypadku osoby dla nas bliskiej, która potrzebuje pieniędzy, ale nie ma akurat przy sobie gotówki, ani nie posiada konta w banku.
Które banki obsługują BLIKa?
Na chwilę obecną te banki obsługują BLIKa:
- PKO Bank Polski,
- Alior Bank,
- ING Bank Śląski,
- Santander Bank Polska,
- BNP Paribas,
- mBank,
- Bank Millennium,
- Bank Pekao,
- Getin Bank,
- Inteligo,
- Credit Agricole,
- SGB
Sprawdź nasz ranking kont osobistych, aby poczytać o ofercie każdego z nich.
Płatności zbliżeniowe BLIK
Niedawno do Polski weszedł BLIK zbliżeniowy. Jest to całkowicie nowa metoda i jeszcze nie wszystkie banki są z nią kompatybilne. Żeby zapłacić zbliżeniowo BLIKiem nie potrzebujemy mieć dostępu do internetu i możemy działać całkowicie offline, odwrotnie niż w przypadku płacenia kodem. W zasadzie rzeczonego kodu nie będziemy w ogóle potrzebować. Wystarczy raz aktywować w aplikacji płatności zbliżeniowe BLIKiem, a następnie po prostu odblokowywać telefon i zbliżać go do terminala. Podobnie, jak w przypadku dodania karty do cyfrowego portfela Apple Pay czy Google Pay. Tu jednak nigdzie nie wpisujemy danych z karty, ani nie udostępniamy jej żadnym zewnętrznym podmiotom. Wiele osób miało przed tym opory, tu jednak wszystko zostaje w aplikacji bankowej. Noszenie portfela staje się teraz coraz zbędniejsze, wystarczy, że mamy ze sobą swój telefon.
Komentarze 1