Rodzaje pomyłek – dlaczego potrzebujemy cofnąć przelew?
W 2021 roku odnotowano 2,12 mld transakcji między kontami. Nie trudno więc wywnioskować, że spośród tylu przelewów musiały zdarzyć również i te omyłkowe. W końcu korzystanie z bankowości elektronicznej i przesył pieniędzy towarzyszy nam prawie codziennie, a często wykonujemy go na szybko. Wypisując tyle rubryk i to nieczęsto skomplikowanych – na przykład sam numer rachunku jest dość długi – może wkraść się błąd. Jakie są rodzaje pomyłek, które możesz popełnić?
- Niewłaściwa kwota przelewu – dość częsty błąd, jednak łatwy do naprawienia, jeśli dobrze znamy się z odbiorcą. Wystarczy wtedy poprosić o zwrot nadwyżki, jeśli przesłaliśmy za dużo, lub dosłać więcej, jeśli przesłaliśmy za mało.
- Błędny numer konta bankowego – jedna z najtrudniejszych do odkręcenia pomyłek. Źle wpisany numer rachunku bankowego, może poskutkować tym, że pieniądze zostaną przesłane do innej osoby. W niektórych przypadkach może skończyć się to postępowaniem sądowym o odzyskanie środków.
- Przelew na nieistniejący bądź nieaktywny rachunek – ten błąd również jest powszechny, ale jednocześnie dość niegroźny. Jeśli konto nie istnieje, pieniądze tam nie dotrą, tylko wrócą do nadawcy przy kolejnej z sesji Elixir.
- Błędnie wpisany adres odbiorcy – ostatnia z pomyłek i jednocześnie sprawiająca najmniej problemów. Niepoprawne wpisanie danych nadawcy (np. imienia i nazwiska, czy jego adresu) nie sprawi, że pieniądze trafią do złej osoby. Bank weryfikuje klienta tylko po jego numerze rachunku, więc jeśli on jest podany poprawnie, nie masz się czym martwić.
Poza pieniędzmi wysłanymi na nieaktywny bądź nieistniejący rachunek, a także wpisaniem błędnych danych odbiorcy przelewu, wszystkie inne nieprawidłowości są o wiele bardziej skomplikowane i wymagają interwencji.
Anulowanie przelewu – czy to możliwe?
Czy anulowanie przelewu jest w ogóle możliwe? Aby odpowiedzieć na te pytanie, najpierw musisz ustalić, czy przelew został zlecony z przyszłą datą, czy poszedł od razu. Łatwiej sprawę odkręcić w pierwszym przypadku, a już szczególnie wtedy, gdy data była odległa przyszłościowo. Taki przelew bardzo łatwo anulujesz w bankowości elektronicznej lub na infolinii, ale możesz to zrobić tylko do końca dnia roboczego, który poprzedza dzień, w którym miał pójść przelew. Czyli jeśli miał zostać wysłany we wtorek, możesz anulować go do końca poniedziałku, jeśli w poniedziałek, to anulacja najpóźniej może nastąpić w piątek. Co jednak, gdy nie był to planowany przelew, a taki, który został poszedł od razu do adresata?
Ta sytuacja jest o wiele bardziej skomplikowana. Ratuje Cię tylko to, że trafisz między sesjami Elixir i pieniądze nie zdążą opuścić Twojego konta, a Ty będziesz miał czas na anulacje. Może być też tak, że przelew został zlecony wieczorem, kiedy wszystkie sesje dobiegły końca i pieniądze będą czekały na następny dzień, by trafić do odbiorcy. Wtedy masz odrobinę więcej czasu na reakcję.
W bardzo wyjątkowych sytuacjach, gdy pieniądze wyjdą już z Twojego konta zgodnie z sesją Elixir, mogą zostać jeszcze zatrzymane przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Ale zgoda na taki precedens musi być poparta naprawdę ważnymi powodami.
No dobrze, ale co w przypadku, gdy wysłałeś przelew z błędnie uzupełnionym numerem rachunku i został on pomyślnie zrealizowany? Gdy odbiorca na prośbę banku nie zwróci pieniędzy, sprawa zostanie rozstrzygnięta sądownie. Na szczęście prawo stoi po Twojej stronie.
Błąd w przelewie – co należy wtedy zrobić?
Gdy już zorientowałeś się, że popełniłeś błąd, zaloguj się na stronę banku i sprawdź, czy masz jeszcze szansę anulować przelew. Gdy okaże się, że przelew już wyszedł, jedyne co Ci pozostało, to kontakt z bankiem – co ważne, ze swoim, a nie z bankiem odbiorcy. To Twoja placówka posiada wszystkie potrzebne informacje, takie jak numer transakcji, czy Twoje dane.
Będziesz musiał złożyć odpowiednie pismo reklamacyjne, gdzie zawrzesz szczegóły transakcji. Bank na mocy nowelizacji z ustawy o usługach płatniczych z 2018 roku, będzie musiał podjąć kroki w związku ze złożonym przez Ciebie pismem. Najpewniej wyśle prośbę o zwrot środków do błędnego odbiorcy, ponieważ zgodnie z art. 405 Kodeksu Cywilnego „każdy, kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, jest zobowiązany do wydania korzyści w naturze, a gdy to niemożliwe, do zwrotu wartości”. Jeśli więc osoba ta odmówi, bądź nie podejmie żadnych działań w kierunku tego, by oddać pieniądze, które jej nie przysługują, sprawę należy skierować do sądu.
Anulowanie przelewu BLIK lub PayPal
Co jednak w przypadku, czy został popełniony błąd przy zleceniu przelewu przez BLIK albo PayPal? Czy możliwe jest odzyskanie pieniędzy?
Jeśli chodzi o PayPal, możesz anulować tylko transakcję, która nie doszła jeszcze do odbiorcy. Czas może wydłużyć się wtedy, gdy został wpisany błędnie adres e-mail, albo osoba, do której kierujesz przelew nie posiada konta PayPal. W sytuacji, gdy ta osoba nie odebrała jeszcze pieniędzy, możesz kliknąć po prostu przycisk „anuluj”, wyświetlający się przy płatności.
Jeśli chodzi o przelew BLIK na telefon, nie masz możliwości cofnięcia transakcji. Wszystko przez to, że pieniądze od razu wychodzą z Twojego konta. Jedyne, co możesz zrobić to wysłać prośbę o zwrot pieniędzy.
W którym banku wycofasz błędny przelew bankowy?
Pamiętaj, że w sytuacji, gdy przepływ pieniędzy zostanie pomyślnie zablokowany, często bank wymaga, by złożyć również pisemną dyspozycję anulowania przelewu. Jednak w przypadku, gdy zablokowanie przelewu nie będzie możliwe, pamiętaj, by złożyć reklamację, na mocy której bank poprosi odbiorcę, by zwrócił nieprzysługujące mu środki.
Lista banków, w których wycofasz przelew:
- Alior bank
- Bank Millennium,
- Bank Pekao SA
- BNP Paribas
- BOŚ Bank
- Citi Handlowy
- Credit Agricole
- Getin Bank
- ING Bank Śląski,
- mBank,
- Nest Bank,
- PKO BP,
- Santander Bank Polska.
Przelew anulujesz najczęściej albo przez bankowość elektroniczną, infolinię lub bezpośrednio w oddziale. Sposób zależy od wewnętrznego regulaminu banku.
Ile kosztuje cofnięcie przelewu bankowego?
Większość banków oferuje bezpłatne anulowanie transakcji, Istnieją jednak placówki, które pobiorą za to opłatę. Banki, w których poniesiesz koszty związane z cofnięciem przelewu:
- BNP Paribas zażąda z taką usługę 25 zł od klienta indywidualnego i 10 zł od klienta firmowego,
- BOŚ Bank pobierze tylko opłatę od klienta firmowego w wysokości 10 zł, a klient indywidualny nie zapłaci nic,
- Santander Bank Polska za anulowanie przelewu będzie chciał 5 zł.