KRD – czym jest Krajowy Rejestr Długów? Sprawdź jak przebiega logowanie.

krd czym jest krajowy rejestr długów

Czym jest KRD?

KRD czyli Krajowe Biuro Długów, nazywane też Krajowym Biurem Dłużników to jedno z najpopularniejszych biur informacji gospodarczej w Polsce. Ich głównym zadaniem jest archiwizacja, gromadzenie, a także przetwarzanie danych o dłużnikach. Możemy tam również znaleźć informacje o wierzycielach, czyli firmach, wobec których ludzie mają długi. KRD nie tylko przechowuje dane o zwykłych konsumentach, czyli osobach fizycznych, ale także o firmach, które mają kłopot z wypłacalnością. Możesz się tam znaleźć nie tylko wtedy, gdy masz zaległości w spłacie kredytu, ale także wtedy, gdy nie opłaciłeś na czas prądu, gazu, wody czy alimentów.

Po co powstało KRD?

Usługa jaką proponuje KRD jest bardzo ważna. Dzięki liście dłużników, pożyczkodawca, bank czy firma zajmująca się administracją, jest w stanie sprawdzić, czy jesteś wiarygodny. Zanim zostanie Ci udzielony kredyt, o który prosisz, instytucja finansowa najpierw sprawdza BIG, czyli Biura Informacji Gospodarczej, w którym zawiera się między innymi KRD. Jeśli figurujesz na liście dłużników, Twoje szanse na dostanie kredytu znacząco maleją. Dane kredytobiorców w Polsce są nie tylko zapisywane w KRD, ale także BIK, czyli w Biurze Informacji Kredytowej. Czym jest BIK? Różni się od KRD tym, że oprócz negatywnych informacji, znajdują się także te pozytywne. Czyli jeśli spłacasz wszystko w terminie, Twoja zdolność kredytowa rośnie. Natomiast w KRD znajdziesz się tylko wtedy, gdy przestaniesz płacić zobowiązania.

Kiedy zostanę wpisany do Krajowego Rejestru Długów?

Trafisz na listę osób zadłużonych, jeśli masz niespłacone zobowiązania w związku z umowami, które są wskazsane w art. 187 kodeksu postępowania cywilnego. Te umowy to:

  • świadczenie usług pocztowych i telekomunikacyjnych;
  • umowy przewozu osób i bagażu w komunikacji masowej (o zaległościach świadczą np. mandaty za brak biletu);
  • umowy na dostarczanie energii elektrycznej, gazu czy oleju opałowego;
  • umowy na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków;
  • umowy na wywóz nieczystości;
  • umowy na dostarczanie energii cieplnej.

Jednak czy za każdy dług trafia się na listę? W przypadku osób fizycznych:

  • Twoje niespłacone zobowiązanie musi wynosić co najmniej 200 zł,
  • musi nie być regulowane od minimum 30 dni.

Jeśli chodzi o firmy:

  • niespłacone zobozwiązanie wynosi minimum 500 zł,
  • nie zostało wyregulowane w ciągu 30 dni.

Oprócz tego wierzyciel musi co najmniej 30 dni przed przekazaniem Twoich danych do KRD, wysłać Ci wezwanie do zapłaty. Niezbędne jest także, aby w takim wezwaniu znajdowała się informacja o konsekwencjach niespłacenia długu w określonym terminie. Musisz zostać uświadomiony o tym, że jeśli nie wywiążesz się z tego, zostaniesz wpisany do KRD.

Dlaczego sprawdza się KRD?

KRD możesz sprawdzić w różnych sytuacjach. Na przykład wtedy, gdy usilnie starasz się o kredyt czy pożyczkę, lub abonament na telefon, a firma cały czas odmawia Ci usług. Może się okazać, że nawet nie miałeś pojęcia o tym, że figurujesz na liście osób zadłużonych. Albo przez Twoje własne niedopilnowanie albo w ramach pomyłki. Jeśli chodzi o to drugie, będziesz musiał jak najszybciej wyjaśnić sytuację, ponieważ przez to jesteś niewiarygodny w oczach kredytodawcy i możesz nie dostać pieniędzy, o które się starsz.

Jednak KRD jest nie tylko po to, aby sprawdzać siebie – w przeciwieństwie do BIK-u. Masz możliwość kontroli innych firm. Wpisując ich NIP, możesz upewnić się, że firma, z którą chcesz współpracować, jest wiarygodna i nie ma żadnych niespłaconych zobowiązań.

Kto i kogo sprawdza w Krajowym Rejestrze Długów?

W KRD mogą zarówno sprawdzać osoby prywatne, jak i przedsiębiorstwa. Ty, jako konsument możesz zarówno sprawdzić siebie – czy wszystkie wpisy się zgadzają, u kogo jesteś zadłużony i czy w ogóle jesteś zadłużony – jak i obce przedsiębiorstwo. Jeśli prowadzisz firmę, możesz sprawdzić także informacje o niej i czy także ma jakieś zadłużenia. KRD pozwala zadbać o swoje własne interesy i nie podpisywać umów z firmą, która widnieje na liście w KRD. Działa to także w drugą stronę – przedsiębiorstwo zanim podpisze z tobą jakąkolwiek umowę, również sprawdzi Cię w spisie.

Jak dokonać wpisu do KRD?

Do KRD wpisywać mogą tylko przedsiębiorcy, którzy mają tytuł wykonawczy, aby realizować daną wierzytelność. Gdy wszystkie formalności zostaną załatwione – czyli zostanie wysłane ponaglenie do zapłaty do konsumenta i minie odpowiedni długi czas braku odpowiedzi – wtedy firma może złożyć wniosek o wpis. Będą potrzebne dane osoby, która zalega z płatnościami. Między innymi jej imię, naziwsko i numer PESEL. Jeśli jest to obcokrajowiec, zamiast numeru PESEL będzie trzeba podać inny dokument, który zidentyfikuje i potwierdzi jego tożsamość. To są podstawowe dane, które firma musi podać, jednak w celu ułatwienia znalezienie kosumenta, zalecane jest również wskazanie jego adresu zamieszkania, a także adresu do korespondencji, numer, jak i również serię i numer dowodu osobistego (lub innego dokumentu potwierdzjącego tożsamość).

Jak usunąć wpis do KRD?

Jako osoba fizyczna, nie jesteś w stanie samodzielnie usunąć wpisu o sobie. Zostanie on zlikwidowany przez wierzyciela nie później niż w ciągu 14 dni, jeśli:

  • spłaciłeś całkowicie lub częściowo dług,
  • dług wygaśnie z różnych powódów – na przykład zostanie umorzony przez wierzyciela lub sąd,
  • Twój wpis został omyłkowo dodany i z niczym nie zalegasz,
  • zostanie stwierdzona zmiana w zakresie danych przekazywanych do KRD.

W przypadku powyższych sytuacji, wierzyciel składa odpowiedni wniosek do KRD i osoby zajmujące się rejestrem dokonują usunięcia wpisu. Zalecamy stałe monitorowanie listy, by upewnić się, że nie doszło do żadnych pomyłek.

Jednocześnie należy napomknąć o tym, że informacje o osobach zadłużonych są usuwane, gdy dojdzie do ich przeterminowania. Zazwyczaj następuje to po 3 latach od ich ostatniej aktualizacji, jednak nie później niż po 10 latach od chwili, gdy wierzyciel przekaże informacje do KRD. Czyli łącznie Twój wpis może figurować w systemie nie dłużej niż 10 lat. Oczywiście, jeśli zostanie spłacony wcześniej, informacja powinna zostać usunięta do 14 dni.

Sprawdzenie KRD – ile kosztuje?

Raz na pół roku można pobrać dane o sobie za darmo. Jeśli chodzi o raport, który wygenerować może firma – za niego już się płaci. Jeśli natomiast Ty chcesz sprawdzić jakąś firmę, wystarczy, że podasz jej NIP, czy inny numer identyfikacyjny. Również raz na 6 miesięcy, bez żadnych kosztów, możesz skontrolować, czy ktoś sprawdzał Cię w KRD. Jest to szybki proces i nie wymaga żadnych opłat, jeśli robisz to raz na pół roku. Jeśli chciałbyś robić to częściej, będziesz musiał wykupić tę możliwość.

Logowanie KRD – sprawdź za darmo czy jesteś wpisany do Krajowego Rejestru Dłużników

Aby pobrać za darmo raport o sobie, będziesz musiał przejść przez kilka kroków. Przeprowadzimy Cię po tym procesie.

  • Wejdź na stronę krd.pl.
  • Przejdź przez proces rejestracji – w tym celu klinij „panel klienta”, który znajdziesz w prawym górnym rogu, a gdy system przekieruje Cię na następną stronę, przy napisie „Nie masz jeszcze konta?” wybierz „Kliknij tutaj”.
  • Rejstracja będzie wymagała podania od Ciebie imienia, nazwiska, adresu e-mail, telefonu a także kodu pocztowego.
  • W następnym kroku będziesz musiał potwierdzić swoją tożsamość.
  • Po pomyślniej rejestracji, aby pobrać raport, będziesz musiał zalogować się. W tym celu wejdź z powrotem w „panel klienta” i wpisz tam dane, które ustaliłeś podczas rejestracji.
  • Następnie wybierz „Sprawdź swój PESEL”, aby pobrać raport KRD o sobie, lub „Sprawdź wiarygodność firmy”, by uzyskać informacje o interesującej Cię instytucji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.